STATUT


STATUT UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO

„WGR TEAM w Grójcu ”

 

Rozdział 1

Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny

 

  • 1

Uczniowski Klub Sportowy WGR TEAM zwany dalej „Klubem” jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców, nauczycieli i sympatyków.

 

  • 2
  1. Terenem działania Klubu jest miasto Grójec
  2. Siedzibą Klubu jest adres ul. Orzeszkowej 40b/13 05-600 Grójec.

 

  • 3

Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 5 ustawy o kulturze fizycznej i z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.

 

  • 4
  1. Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą Prawo o stowarzyszeniach oraz niniejszym statutem.
  2. Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sportowych.

 

  • 5

Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Rozdział 2

Cel i środki działania

 

  • 6

Celem Klubu jest:

  1. Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły oraz o pomoc

organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu.

  1. Angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej ze szczególnym uwzględnieniem kolarstwa.
  2. Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim.
  3. Organizowanie wyjazdów treningowych, zgrupowań sportowych, obozów wypoczynkowych, zawodów sportowych dla członków Klubu
  4. wspieranie organizacji imprez kolarskich na terenie miasta i województwa a także poza nimi.
  5. Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem zajęć z kolarstwa..
  6. Współpracę z krajowymi i zagranicznymi stowarzyszeniami, klubami sportowymi o podobnym charakterze
  7. Organizację wspólnych treningów
  8. Działania marketingowe i promocyjne
  9. Wspieranie organizacji imprez kolarskich na terenie miasta i województwa a także poza nimi

 

  • 7

 

Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorem szkoły, radą szkoły, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.

 

  • 8

 

Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów.

 

Rozdział 3

Członkowie, ich prawa i obowiązki

 

  • 9

Członkowie Klubu dzielą się na:

  1. a) zwyczajnych,
  2. b) wspierających.

 

  • 10

 

  1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkoły, rodzice i nauczyciele, którzy złoża pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
  2. Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do stowarzyszenia i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie Zarządu stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
  3. Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do stowarzyszenia, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia. Jeżeli jednak stowarzyszenie zrzesza wyłącznie małoletnich, mogą oni wybierać i być wybieranym.

 

  • 11

Członkowie zwyczajni mają prawo do:

  1. Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z zastrzeżeniem § 10 pkt 2-3.
  2. Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.
  3. Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub.
  4. Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu.
  5. Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

 

  • 12

 

Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla Klubu.

 

  • 13

 

Członkowie wspierający mają prawo do:

  1. Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu,
  2. Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu.
  3. Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

 

  • 14

 

Do obowiązków członków zwyczajnych i wspierających należy:

  1. Branie czynnego udziału w działalności Klubu.
  2. Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
  3. Godne reprezentowanie barw Klubu.
  4. Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
  • 15

Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:

  1. Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu.
  2. Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
  3. a) umyślnego naruszenia postanowień statutu,
  4. b) nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy.
  5. c) działania na szkodę Klubu.
  6. d) zalegania ze składkami za okres 6 miesięcy
  7. Rozwiązanie się Klubu.
  8. Od uchwał Zarządu o skreśleniu z listy członków przysługuje w terminie 30 dni odwołanie do Walnego Zebrania, którego uchwała jest ostateczna.

 

Rozdział 4

Władze Klubu

 

  • 16

Władzami Klubu są:

  1. Walne Zebranie Członków
  2. Zarząd
  3. Komisja Rewizyjna

 

Kadencja władz trwa 2 lata.

Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków.

Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.

 

  • 17

 

  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  2. Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok
  3. Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na pół roku.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
  5. a) z własnej inicjatywy,
  6. b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
  7. c) na wniosek 1/3 ogółu członków stowarzyszenia.

Nadzwyczajne Walne Zebranie odbywa się nie później niż w terminie 30 dni od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

 

  • 18

 

  1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
  2. a) uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
  3. b) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarząd Komisji Rewizyjnej,
  4. c) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
  5. d) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  6. e) ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
  7. f) uchwalanie zmian statutu,
  8. g) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie skreślenia z listy członków,
  9. h) podejmowanie uchwał w kwestii rozwiązania stowarzyszenia oraz przeznaczenia majątku likwidowanego stowarzyszenia,
  10. i) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków, a nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów,

 

  1. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej ½ członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
  2. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.

 

  • 19

 

  1. Zarząd Klubu składa się z 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa, Wiceprezesa i Skarbnika.
  2. Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż 1 raz na kwartał.
  3. Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej ½ liczby członków Zarządu, w tym Prezesa i Wiceprezesa.
  4. W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi działającemu wspólnie z Wiceprezesem.

 

 

  • 20

Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżąca działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:

  1. a) reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
  2. b) wykonywanie uchwal Walnego Zebrania Klubu,
  3. c) uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
  4. d) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
  5. e) przyjmowanie i skreślanie członków,
  6. f) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  7. g) składanie sprawozdań z działalności Klubu.

 

  • 21

 

  1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynności lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością. 2/3 głosów przy obecności co najmniej ½ uprawnionych do głosowania.
  3. Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.

 

  • 22

 

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 2 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
  3. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
  4. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
  5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
  6. a) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
  7. b) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
  8. c) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Członków oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
  9. d) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
  10. e) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu,

 

  • 23

 

  1. Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej ½ uprawnionych do głosowania.
  3. Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu.

 

  • 24

W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej – władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.

 

Rozdział 5

Wyróżnienia i kary

 

  • 25
  1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
  2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu

 

  • 26

 

  1. W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu -Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania następujących kar:
  2. a) upomnienia,
  3. b) nagany,
  4. c) zawieszenia w prawach członka na okres do 6 miesięcy
  5. d) wykluczenia

 

  1. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.
  2. Uchwała Walnego Zebrania Członków o ukaraniu jest ostateczna.

 

Rozdział 6

Majątek i fundusze Klubu

 

  • 27

 

  1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze:
  2. a) składki członkowskie oraz wpisowe,
  3. b) dotacje budżetowe na zadania zlecone,
  4. c) darowizny, zapisy, spadki osób prawnych oraz fizycznych,
  5. d) –
  6. e) –
  7. f) majątek.

 

  • 28

 

Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielenia pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch spośród następujących: Prezesa, Wiceprezesa lub Skarbnika.

 

Rozdział 7

Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu

 

  • 29

Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością  2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

 

  • 30
  1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.